Toto je další kus mé diplomky. (Budu ji zde uveřejňovat tak, aby z každé kapitoly vznikl jakoby jeden “článek”). V téhle části se rozebírá podoba teodiceje z logického hlediska a možnosti výlučně racionální odpovědi na otázku proč Bůh zlo dopouští. Už předem tam dospívám k názoru (který bude pak rozveden a zdůvodněn), že racionalizace zla není možná, tedy že nelze bezrosporným rozumovým systémem zdůvodnit, proč dobrý a všemohoucí Bůh ve světě dopouští zlo.
Též tvrdím, že o takové zdůvodnění – úplnou systematickou racionalizaci zla – se křesťanská filosofie nikdy nesnažila. Pokud někdo bude o tomhle chtít debatovat, bude to velmi vítáno. Jako tezi totiž tvrdím, že v křesťanské filosofii i teologii musí vždy zlo do jisté míry zůstat tajemstvím. Že se to tak děje, proč a konkrétně jak, bude v dalších dílech práce. Jen mě napadlo, že si třeba valná většina lidí představuje křesťanskou odpověď na otázku zla jako nějakou výpověď typu: Takhle to je a nijak jinak a nebudeš-li tomu věřit, šup s tebou do pekel :-)
Diplomka má za cíl ukázat především to, že hledání odpovědi na otázku zla je odpovědná a složitá a dobrodružná cesta od patristiky až po 21. století. Že je to cesta neskončená a nějaké násilné dogmatizování nebo autoritativní prosazování názorů se v ní příliš nevyskytuje.
18. 11. 2009 v 10:19
“Už předem tam dospívám k názoru (který bude pak rozveden a zdůvodněn), že racionalizace zla není možná, tedy že nelze bezrosporným rozumovým systémem zdůvodnit, proč dobrý a všemohoucí Bůh ve světě dopouští zlo.”
To je blbost.
18. 11. 2009 v 10:23
“Pokud někdo bude o tomhle chtít debatovat, bude to velmi vítáno. Jako tezi totiž tvrdím, že v křesťanské filosofii i teologii musí vždy zlo do jisté míry zůstat tajemstvím.”
Tajemstvím nepochybně je, jak konkrétní dopuštěné zlo přispívá k dobru. Člověk to prostě nechápe, je to nad jeho poznávací síly. Tajemsvím ale není, že idea všemohoucího, dobrého, vševědoucího Boha a existence fyzického a mravního zla na stvořeném světě spolu nejsou v rozporu.
15. 7. 2010 v 23:13
Zlo? ale kde se ukrývá? Každý okamžik čekám, že mi dábel nabídne, abych mu upsal svou duši. Jenže se neozývá. Ticho po pěšině. Na místo proklínat Boha, je třeba proklít satana. Všechno si člověk musí udělat sám. Je to vyčerpávající a vzrušení rychle pomíjí. Dábel svou pomocnou ruku nenabízí. Čert ho vem.
19. 11. 2010 v 16:53
Všechno je to o tom přijmout, že člověk má svobodnou volbu, že je postižen dědičným hříchem, který se měl nějak vyřešit, což se v prvním století n.l. odehrálo v Palestině, jak je z bible patrné, že? Pak veškerá diskuze nad teodecií je kontraproduktivní. Kdo řeší teodecii, dědičný hřích a svobodu volby, tak má především problém on sám a jeho víra, ne Bůh!