Článek vyšel v Lidových novinách v pátek 14. dubna 2006 a podle nás si zalouží být zachován pro více čtenářů. Na konci textu je připojena naše reakce na článek ze stejných novin, ve kterém “odbornice” popisuje, jak probíhaly Velikonoce “kdysi dávno”…
Pak prý že Senát k ničemu není! Senát sice nemá tolik síly, aby zákony, které se snaží udržovat řád světa, prosadil přes hlavu levicové sněmovny. Má však dost síly alespoň na to, aby nahlas volal, že tento řád stále existuje.
Vedle návrhu zákona o zákazu propagace komunismu to byl mimo jiné i pokus poopravit směrem k přirozenému stavu věcí pořízení o státních svátcích. Úlisný komunistický Mezinárodní den žen měl ze seznamu svátků zmizet, odvěký Velký pátek se tam měl objevit. Levičáci si to ovšem líbit nenechali, a tak Velký pátek oficiálně stále neexistuje.
Pro ty, kdo to nevědí, malá vsuvka o tom, co Velikonoce jsou a co nejsou. Velký pátek je spolu s Nedělí Vzkříšení centrem Velikonoc, důvodem jejich existence. Velký pátek je den, kdy byl Kristus ukřižován, neděle Vzkříšení dnem, kdy vstal z mrtvých. Takzvané Velikonoční pondělí žádný samostatný význam a obsah nemá.Volný den po neděli vzkříšení je jen pozůstatkem tzv. velikonočního oktávu, tedy týdne po hlavním svátku, v němž se má ona událost Vzkříšení po celý týden oslavovat. A protože Velikonoce následovaly po období půstu a o Neděli Vzkříšení bývalo zvykem důkladně se najíst a rozveselit, zůstalo Velikonoční pondělí jako den oddechu po bujarém veselí, kdy mimo jiné přicházejí ke slovu i ony lidové taškařice s pomlázkami a vajíčky. Nic více.
Slavení Velikonočního pondělí však dnes nemá žádný smysl: Nedrží-li se před Velikonocemi půst, neprožívá-li se Velký pátek, neslaví-li se Vzkříšení liturgií a pak patřičnou žranicí – není ani důvodu pro onen den oddechu po čase tělesně i duševně tak vypjatém. Bylo by proto logické Velikonoční pondělí zrušit a místo něho uzákonit volno na Velký pátek. Ať, kdo chce, může prožívat v ten den onu zvláštní, nikdy jindy neopakovatelnou prázdnotu a napětí – a kdo nechce, může si odjet na chalupu a tam jezdit se sekačkou třeba až do rána. „Dlouhý víkend“ zůstane, ekonomové nezapláčou a věci se vrátí do svého řádu.
Žijeme však ve světě, který se z řádu vymkl a nechce o něm nic slyšet. Žijeme ve světě, který z křesťanství vyrostl, ale ignoruje je či vůbec nenávidí, tak jako pubertální děti ignorují či vůbec nenávidí své rodiče. Křesťanství je vytlačeno z veřejného prostoru, je vysmíváno a fackováno tak, jako není v Evropě žádné jiné náboženství. Jen si zkuste promluvit tím tónem, jakým se mluvívá o věcech křesťanských, o budhismu, islámu či judaismu! V prvním případě budete za „ne dost duchovní“, ve druhém za „ne dost politicky korektní“ – a třetí případ je ve slušné společnosti už vůbec nemyslitelný.
Velikonoce a dänikenovští chytrolíni.
A jestliže o Vánocích se obvyklá protikřesťanská nálada poněkud zmírňuje, na Velikonoce naopak propuká: Co se tak obvykle píše v novinách v čase velikonočním? O tom, který zase dänikenovský chytrolín „objevil“, že Krista vlastně nezabili, nýbrž že umřel v Kašmíru coby starý jogín, že měl Kristus dítě s Máří Magdalénou, že pozitivní figurou velikonočního příběhu byl vlastně Jidáš atd. atd. Některé novináře nikdy nepřestane bavit předvádění sebeukřižovanců na Filipínách a jiných bizarností, které se na Velikonoce nalepily.
- Tento článek velké expertky jsme doma četli v neděli, den po návratu z vigilie Bílé soboty! V tu neděli, kdy jsme do kostela nesli “beránka”. Takhle pracují novináři, když píšou o křesťanství?…
(komentář napsala F. Jirousová)
28. 11. 2007 v 14:22
Myslím, že paní Valburgu by měli vyhodit z Lidových novin, nebo ji alespoň ztrestat nějakým podobně aktuálním způsobem, za jaký ona považuje slavení Velikonoc. Myslím, že pranýř by to řešil. Panu Putnovi děkuji za výstižný a ostrý názor na současný svět.
3. 11. 2008 v 9:25
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/index_view.php?id=341516
že by?