Toto je archivní kopie zrušeného webu www.katolicka-dekadence.cz
Katolická dekadence
Katolická dekadence

Katolická dekadence

W. Gross, K.J. Kuschel: Bůh a zlo (recenze)

Nakl. Vyšehrad, 2005. 1. vydání

Objevila jsem výbornou knihu, která se (konečně!) zabývá problémem vztahu zla a křesťanského Boha a to ve změněné teologické situaci, po válkách a katastrofách 20. století. Je jisté, že dnes klasická teodicea vycházející především z Augustina a Tomáše nemůže velké množství lidí uspokojit. (Ti, co stojí mimo Církev by ji asi i těžko pochopili).

Pocit naprosté absurdity světa, chaosu, ve kterém není možno nalézt odpověď, ztráta touhy po Bohu, víře a „spasení“, výsměch klasických teoriím o dobrém řádu světa a zlu jako nástroji dobra, nebo klasická teorie o zlu, které je jen nedostatkem a nemá své vlastí bytí – to vše je odrazem změněné situace 20. a našeho století. Spousta lidí se ve světě setkává se zlem nevysvětlitelným, nespravedlivým a zaměřeným na nevinné a to v takové míře, že klasická nauka o zlu může být místo odpovědi jen mrtvou literou. To se odráží i v celkové krizi Církve, které je často (a často právem) vytýkáno, že nemá dnešnímu člověku co říci.

Kniha Bůh a zlo pochází z prostředí katolické univerzity v Tubigenu, napsali ji dva profesoři Walter Gross a Karl-Josef Kuschel – a konečně důrazně prolamuje podivné mlčení teologů. Musím říci, že kniha mi pomohla pochopit mnoho názorů, o kterých jsem dříve nevěděla, kde se v lidech berou. Teď to vím a všem, kdo OPRAVDU chtějí proniknout do nové radikální teologie, která se neleká obtížných otázek, tuto knihu doporučuji.

Kniha je rozdělena na čtyři kapitoly.
1. Zlo v Bibli. Zde se podrobně rozebírají nejpronikavější a zároveň nejobtížnější texty Starého Zákona, jejichž autoři označovali Boha jako odpovědného za zlo a utrpení. Izaijáš 6,1-11. Izaiáš 45,7. Žalm 88. (Job je pominut úmyslně)
2. Zlo z pohledu dějin teologie – jasný a srozumitelný přehled všech nejdůležitějších „teorií o původu zla“ od Augustina, Tomáše, Kalvína, přes Leibnize až ke zhroucení klasického způsobu přemýšlení o zlu.
3. Zlo v pohledu literatury. Na příkladech moderních spisovatelů se ukazují čtyři soudobé přístupy k problému zla.
4. Zlo z pohledu současné teologie. Závěrečná část, ve které se autoři zamýšlejí nad dnešním chápáním zla a to v duchu teologického myšlení, které odráží náboženskou krizi naší doby.

Nejraději mám knihy, které změní můj pohled na věc, nebo mi představí pohled úplně nový. „Moderní teologii“ jsem už dlouho hledala a zde konečně je! Jelikož pocházím z katolického prostředí a klasická vysvětlení zla používám naprosto samozřejmě, problém zla jsem viděla jednostranně. A je zřejmé, že v šílené záplavě stovek „náboženských titulů“ knihy podobné této citelně chybí! Je užitečné a často velmi povzbuzující si přečíst deník světce, nebo knihu, která mluví o tom, jak se denodenně setkáváme s malými zázraky a krásou světa – no ano – ale když vyjdeme na ulici, pro kterého z těch lidí to platí! Jaká hrstka je křesťanů! Ale proč? Není jeden z důvodů, že Církev mlčí o tom, co svět bolestně řve každý den?

F.J. 7/2005

Napiště komentář